Pages

Friday, March 2, 2012

Brändöbesökare

Det här med att vara vikarie i sitt gamla gymnasium är inte alls så illa. Man känner lärarna från förut, och till och med vissa av eleverna lite beroende på hur gamla de är. Man hinner till och med göra lite egna uppgifter medan eleverna får sitta och räkna fysikuppgifter på timmen, hehe. Förutom då det är en frågvis grupp som har svårt att sätta sig in i fysiken. De här grupperna är oftast de två första kurserna, har jag märkt, medan de högre kursernas elever redan ställer vettiga frågor och jobbar flitigt på egen hand.
I grundkursen i fysik fick jag nog förklara om acceleration både en och fem gånger innan det gick hem. Jag undrar hur det för vissa är så svårt att sätta sig in i ett så vanligt förekommande fenomen? Men åtminstone tycktes de slutligen förstå vad jag menade. Däremot saknar jag att kunna hota dem med "om ni inte gör uppgifter så går det knappast bra i provet" eftersom de inte har något slutprov. Tusan också!

Tur att fysikgrupperna i kurserna 3, 6 och 7 har varit väldigt bra den här gången! Vettiga frågor och flitigt jobbande under lektionerna. Sådant blir man glad av även som vikarie!

No comments:

Post a Comment