Pages

Tuesday, June 5, 2012

California day 4: Santa Cruz - Santa Barbara

Jag måste medge att jag faktiskt glömt bort de här specialinläggen. Först hände det alltför mycket hela tiden, och sedan fick vi bud från USA att min småkusin Elaines make David (som kommer att framträda i ett par senare inlägg i den här serien) helt plötsligt dött utan någon synbar orsak. Efter det blev det lite för svårt att skriva något om resan, men nu ska jag göra ett försök igen.

På onsdag morgon vaknade vi precis i tid för att hinna säga hej då åt Josh innan han åkte iväg till jobbet. Vi åt vårt morgonmål med Tyra och pojkarna, fyllde vattenflaskorna och packade sedan in oss i bilen för att åka iväg. Tyra, Asher och Carver vinkade av oss då vi startade på den hittills längsta dagsetappen för den här resan.

Vi skulle köra hela vägen ner till Santa Barbara idag, vilket är omkring 450km, så det var en hel del bilsittande. Vårt första stopp hölls dock redan 74km senare i den lilla staden Carmel, där Clint Eastwood var borgmästare på 80-talet. Staden har en berömd strand, Carmel-by-the-sea, till vilken vi gjorde ett besök och äntligen kunde doppa fingrarna i Stilla Havet. Carmel hade några av de sötaste hus jag någonsin sett, och i den vänstra stugan på bilden nedan var det faktiskt en godisbutik. Det var nästan för idylliskt för att vara sant.

Från Carmel körde vi vidare längs Highway 1 som följer Stillahavskusten. Utsikten var alldeles underbar åt båda hållen, och två gånger var vi tvugna att stanna för att ta foton. Men efter att ha kört ungefär 50 miles längs den vägen blev det stopp: ett stenras blockerade en fil på vägen, och myndigheterna hade beslutat att risken för följdras var för stor för att man skulle få passera där. Vad annat kunde vi göra än att köra tillbaka mot Carmel, och där ta en alternativ rutt längs Highway 101 i stället. Helt trevlig att köra på, men inte nära heller samma utsikt.

Vi åt lunch i en lustig liten restaurang med väldigt trevlig servitris, men omvägen gjorde ändå att vi inte kom fram till Santa Barbara innan solen redan var på väg att gå ner. Hotellet vi bodde på där hette Hotel Oceana Santa Barbara, och jag skulle definitivt rekommendera det! Fina rum, cyklar att hyra, två pooler och en bubbelpool. Vi tog en kvällspromenad i stan för att leta efter ett ställe att äta middag, men då vi kunde konstatera att ingen var särskilt hungrig steg vi i stället in på ett café och beställde var sin smoothie. Vad jag såg av staden verkade den jättefin (vårt hotell var rakt vid stranden, och den såg härlig ut), så det kändes lite synd att vi genast följande morgon måste åka vidare.