Pages

Tuesday, July 31, 2012

Små vänner

Jag måste säga att jag stötte på ovanligt många djur idag. Då jag kom hem från jobbet satt en liten harpalt på vår parkeringsplats, och försvann snabbt in i skogen då jag närmade mig. Lite senare satt jag på verandan, och blev häftigt uppvaktad av en nässelfjäril. Den slog sig ner på mina tår för en stund, och flög sedan omkring mig i cirklar under flera minuter. På väg hem från marknaden i Remmarhamn kröp en igelkott över vägen, och ganska just plockade jag bort en krypande fästing från armen. Fast den sista kanske man inte kan kalla en vän, direkt. Annars tycker jag det har varit lite ont om djurskådanden här, förutom älgarna som stod i skogen och stirrade på oss då vi åkte bort härifrån senast, hjorten som skuttade över vägen då jag körde till kyrkan en dag i början av juli, och fågeln som satt blickstilla mitt på stigen så att jag måste stiga runt den. Och förstås alla småfåglar och måsar som befolkar skogarna här.

Ett par bilder från kvällsmarknaden, som hålls varje tisdag, får ni också se. Mamma bjöd mig på en pannkaksbit, och jag fick också en flaska flädersaft att ta hem.


No comments:

Post a Comment