Pages

Wednesday, August 1, 2012

California day 6: Disneyland - Palm Springs

Några korta ord här till en början: So. Epic. Jag har viljat besöka Disneyland så länge jag kan minnas, och fast jag nu var 22 då drömmen uppfylldes gjorde det absolut ingenting. Faktum är att jag är fast besluten att besöka åtminstone Disney World i Florida någon gång i mitt liv. Okej, attraktionerna var inte alltid de bästa, och som på alla nöjesfält var både inträdet, maten och allt krimskrams som säljs överprissatt, men ändå...det var Disneyland! Det var underbart.

Dagen tog sin början med morgonmål på Denny's, en typisk amerikansk diner. Till övernattningspriset på Best Western Plus hörde att vi fick välja fyra stycken frukostgrejer från en lista, och naturligtvis tänkte vi inte på att fyra grejer i amerika kan vara alltför mycket för en finländsk mage att klara av. Jag beställde stekta ägg, oatmeal (vilket visade sig vara en sorts gröt), pancakes och toast, och redan efter en halv tallrik oatmeal kändes magen behagligt mätt. Det hindrade förstås inte mig att försöka äta lite mer, så det var med lite för full mage åtminstone jag steg upp från bordet. Från Denny's styrde vi stegen rakt mot Disneyland, och kunde gå förbi några långa köer eftersom pappa köpt biljetter från hotellet föregående kväll. Med stor spänning klev vi sedan in genom nöjesparkens portar.


Jag kände mig typ femton år yngre då vi spatserade fram längs main street med alla idylliska små hus, och veteranbilarna och de hästdragna spårvagnarna åkte förbi oss. Vi orienterade oss snabbt genom Adventure land fram till New Orleans Square där Pirates of the Caribbean finns. Det var minsann en godbit för mitt 14-åriga jag, att se åkturen som inspirerade till PotC-filmerna. Nu efter deras stora succétåg över världen var Jack Sparrow med lite här och där i åkturen, och också Barbossa syntes till i en stridsscen, liksom ett hologram av Ian McShanes Blackbeard.
Det visade sig ganska snabbt att vi hade gjort ett smart drag genom att komma till Disneyland redan lite efter nio, eftersom det då var korta köer (nog för att kösystemet sköttes på ett alldeles utmärkt sätt! I kön till Thunder mountain fanns det dryckesfontäner så att folk inte skulle riskera att svimma, och Disneylands fastpass system är alldeles utmärkt!). Alla barnfamiljer verkade dyka upp efter elva, för då ökade folkmassan plötsligt explosionsartat och köerna blev fyrdubbelt längre än de varit.

Underbar, underbar butik för små flickor! Jag ville köpa varenda klänning där inne åt min guddotter och/eller framtida dotter

Vi vandrade runt i parken i många timmar, och tog åkturer i bl.a. Splash Mountain, Space Mountain (awesooooome) och Thunder Mountain (booooring), och tog också en åktur med hjulångaren Mark Twain (i skala 1:4 med en riktig hjulångare). Efter att ha vandrat runt i parken i många timmar funderade vi på att börja åka iväg mot Palm Springs. Då...kom paraden!



Oh. My. God. EPICNESS. Skickliga dansare, härlig musik, och disneyfigurer överallt. Hur kan man inte uppskatta något sådant? Jag tog alldeles för många bilder, men var helt otroligt tacksam för att tåget vi satt på (det som åker runt hela parken) råkade åka förbi några paradvagnar som just gjorde sig redo att starta, och därmed gav oss en chans att se paraden. Så fort tåget stannade vid följande station rusade jag och Tova iväg till cirkelplatsen i ändan av Main Street, och kom fram i god tid för att se paraden anlända dit.

Efter paraderandet lämnade vi Disneyland och åkte den sista biten av vår resa ner till Palm Springs. Jag minns ärligt talat nästan ingenting av den biten i bilen; allt som etsat sig kvar från den här dagen är Disneyland. Det enda jag svagt minns av kvällen är en trevlig middag i Alices och Dons lägenhet, och en trevlig stund i den varmaste bubbelpoolen på området.

No comments:

Post a Comment