Pages

Monday, January 7, 2013

Vinterskor

Jag och Tatu tog en tur till centrum idag, på jakt efter bl.a. nya vinterskor åt mig och en bärbar dator åt Tatus farfar. Trots de här ganska så enkla målen tog det längre tid än man skulle förvänta sig.
Först datorn. Vi tittade in i stationstunnelns TopTen för att kolla priser på Nintendo 3DS (en av de saker jag önskat mig till födelsedagspresent), och råkade samtidigt hitta en laptop som Tatu tyckte att skulle passa bra åt sin farfar. Tyvärr fanns den inte i just den här TopTens lager, så de skickade oss till KotiAnttila Kajsaniemi, där databasen påstod att det skulle finnas två stycken i lager. Ett hjälpsamt butiksbiträde kunde ändå inte hitta en enda sådan dator i lagret (efter ett långt letande), men sade att han kunde sälja exemplaret som stått ute i butiken åt oss, för en lite billigare peng dessutom. Tatu slog till, och kan imorgon avhämta den från butiken.
Sedan skorna. Vi gick vidare genom Kluuvi och upp för Alexandersgatan, och fortsatte sedan längs Mannerheimvägen till DinSko i Forum. Ganska snabbt hittade jag ett par skor jag tyckte om (med 50% rabatt, dessutom), men de fanns förstås inte i rätt storlek. Butiksbiträdet kollade databasen, och konstaterade att min storlek var slut överallt i centrum, men att butikerna i Sello och Iso Omena kunde ha kvar några par. Jag åkte alltså iväg till Sello medan Tatu åkte hem, och lyckades efter en stunds letande i butiken där hitta samma par skor. Det visade sig vara det absolut sista paret de hade, så jag hade tydligen gjort ett bra beslut då jag åkte iväg till Sello idag i stället för att vänta till imorgon.
Dessutom plockade jag upp en billig kopia av Assassin's Creed Brotherhood, som jag viljat ha redan en längre tid. It was a good day!


No comments:

Post a Comment