Pages

Thursday, October 29, 2015

Helsingfors Bokmässa

Himmelriket för bokälskare, det vill säga bokmässan, gick av stapeln förra veckoslutet. Naturligtvis gjorde jag ett besök till mässcentret tillsammans med systeryster (vilket de som känner mig knappast är förvånade att höra) för att spana in utbudet av gamla och nya böcker, delta i förlagens tävlingar och, som det så ofta går, träffa släktingar och andra bekanta.


Som vanligt blev jag besviken på det dåliga utbudet av böcker på annat språk än finska. Jag vet inte varför jag förväntar mig en förändring från år till år, men slutresultatet är detsamma. Överhuvudtaget tycker jag att de finska bokaffärerna är dåliga på att erbjuda ett brett urval av böcker på svenska och engelska. Akademens svenska avdelning bara krympte och krympte för varje år som gick (jag hoppas det blir bättre i och med att den nu ägs av Bonnier Books) och Suomalainens utbud av icke-finskspråkiga böcker är skrattretande. Är det så konstigt att jag börjat handla mer på internet i stället?

Den enda boken jag kom hem med var en färgläggningsbok för vuxna (mentala citattecken kring det uttrycket) som jag tidigare spanat in på Bookdepository. Den visade sig med Suomalainens mässerbjudande vara billigare att skaffa på plats, så jag passade på att slå till. Att färglägga bilder är ju så roligt!


Ev.luth. kyrkans monter hade en färgläggningsvägg jag och Tova passade på att lämna lite spår på. Man kunde också spela Minecraft på kyrkans server, vilket en lång kö av barn och ungdomar visade oss att var ett populärt ställe. Det var också här, kring den finlandssvenska bulevarden, vi stötte ihop med ett par släktingar, några bekanta och en eller två tidigare lärare.


Som traditionen bjuder gick mat- och vinmässan av stapeln samtidigt som bokmässan. Vi gick ett varv kring den, plockade åt oss lite smakprover av dittan och dattan och utövade självkontroll för att inte köpa allt det goda vi stötte på. En chokladspik unnade vi oss dock, från ett stånd vars produkter var skrämmande lika deras verkliga förebilder. Min stackars hjärna hade svårt att ta in att det faktiskt var choklad jag tittade på och inte rostig metall.


Efter att ha stött ihop med Malin, Emil och Ville nere på bokmässan hamnade jag i misstag på matmässan igen, eller rättare sagt på vinmässan. Misstag händer så lätt..? Nå, dryga sex portioner senare hittade jag flera nya viner som förhoppningsvis snart får följa med mig hem från Alko. En stor eloge åt den sommelier som lät oss smaka flera olika viner för en dryckesbiljett!

No comments:

Post a Comment