Pages

Thursday, December 17, 2015

TBT: Raskasta joulua och idolträff

Jag gick igenom lite gamla bilder för en tid sedan och snubblade över fotona från de två Raskasta Joulua-konserter jag var med på 2013. För de oinsatta fick jag alltså chansen att tillsammans med några andra sjunga backing vocals under de två konserter som hölls i Kulturhuset i Helsingfors. Raskasta Joulua, som går ut på att sjunga klassiska julsånger i heavytappning, lanserades för 11 år sedan av den alldeles fantastiska Erkka Korhonen, och under årens lopp har allt fler finska artister sällat sig till gänget som i november-december turnerar runtom i Finland. Om ni av någon anledning inte snubblat över detta ännu rekommenderar jag väldigt varmt att ni ger det ett försök, även om metalmusik inte är ert förstahandsval. Albumen finns på Spotify, och några musikvideon på Youtube!

 Här är jag precis mitt i bilden!

Det känns otroligt att det redan gått två år sedan jag var med, det känns ju som igår! Men att träffa flera av sina idoler på samma gång lär ju vara något som stannar kvar i minnet. Jag tycker (och hoppas) att jag inte tappar fattningen så ofta, men att smalltalka med ikoner som Marco Hietala, JP Leppäluoto, Jarkko Ahola och Elize Ryd hör inte riktigt till mina vardagsrutiner. Trots att man logiskt sett vet att de bara är människor de också är det svårt att ställa dem på samma nivå som en själv. Men lo and behold, de jag talade med en längre stund visade sig vara väldigt trevliga personer! Med så många scenvana personer på plats förekom också mycket skratt och spexande bakom scen, och de inkluderade väldigt lätt också oss som bara var där för ett par konserter.

Att kika över axeln på Vili medan han spelade piano, sitta på scenkanten medan rockikonerna soundcheckar, att stå på scenen tillsammans med 75% av Northern Kings... vill jag vara med igen? Ja tack, gärna två!
(Erkka? Pls?)
 Ilja Jalkanen blev typ min favoritperson under kvällens lopp. Positionen var up for grabs även för JP Leppäluoto.

Läs mina tidigare inlägg om den första konserten och den andra konserten!

No comments:

Post a Comment