Pages

Wednesday, April 27, 2016

Real talk - Game of Thrones

Nåja, mina damer och herrar, dags att tala lite allvar kring den hajpade sjätte säsongen av Game of Thrones. Teorier har florerat, och så småningom är det väl dags att få svar på en del av de många frågorna som uppstått kring storylines, karaktärer och Westeros självt.

OBS: läs inte vidare om du inte läst böckerna, sett de tidigare fem säsongerna och/eller sett det första avsnittet i säsong sex.

Alla på det klara med det? Fint, då kör vi!

För mig och alla andra som läst böckerna är den kommande säsongen speciellt intressant, då allt som händer för första gången inte kommer att ha en grund i böckerna. Serien har, naturligtvis, tagit sig friheter redan tidigare, men nu går den för första gången ut på djupt vatten. I och med att serieskaparna vet hur vår käre George R.R. Martin tänkt att allting ska sluta kommer slutresultatet högst troligt att vara detsamma som i böckerna, men vägen dit kommer att vara väldigt annorlunda. Det är ingenting jag har något desto mer emot längre, eftersom tv-serien redan på så många sätt visat att den tänker gå emot böckerna, ändra på vissa karaktärers storylines och komma till andra slutsatser gällande profetiorna och de subtila (mer eller mindre) vinkar som getts. Jag kan förstå att man inte kan föra över precis allt från böckerna till tv-serien, och att vissa saker bara måste ändras på, men en del förändringar har jag ändå haft lite svårt för.

Till exempel: Ellaria Sands karaktär är totalt annorlunda än hur hon framställs i böckerna. I tv-serien har hon fått axla rollen som en ursinning, hämdlysten kvinna, i stället för att, som i böckerna, komma med den kloka insikten om hur hämnd föder hämnd och uppmanar the Sand Snakes att inte stiga in i den cykeln. Något som också stör mig är hur mycket äldre alla karaktärer framställs som i tv-serien. Tommen ska vara nio år gammal i den nyaste säsongen, Daenerys sexton, Sansa fjorton, Margaery sjutton och Myrcella tio. Brienne ska vara tjugo år gammal (!), Theon 21 eller 22, Tyrion 27. Det är egentligen sjukt hur stor skillnaden är mellan karaktärernas åldrar i böckerna och i tv-serien. Alla vuxna framställs som medelålders, och alla barnen verkar vara åtminstone tonåringar. Visst, man kan komma med argumentet att det inte ser bra ut att gifta bort en nioåring på tv, men varför är det värre än att visa tortyr, dödande och sex?

Och på tal om sex, varför envisas HBO med att visa ett överflöd av bröst? Jag har ingenting emot att man visar nakenhet då det är befogat för berättelsen, men då det med våld ska visas bröst i vartenda ett avsnitt blir jag lite allergisk mot det hela. Det är bara att fria till publiken och locka fler tittare som annars inte skulle vara så intresserade.

Jag kunde tala så mycket längre om alla de saker tv-serien ändrat på (ser Davos är inte vid the Wall, Brienne är inte långt uppe i norr, Sansa är inte i Winterfell, Myrcella är inte död, Jorah har inte greyscale, Daenerys möttes inte av en främmande här Dothraki utan en tillhörande en av Khal Drogos tidigare bloodriders), men tror att jag i stället avslutar här. Serien är annorlunda, och det kan jag acceptera, men jag tycker ändå det ska vara tillåtet att jämföra den med böckerna för att se hur bra de lyckats översätta GRRM:s berättelse till visuell form. De flesta ändringar kan jag acceptera. Det är (någotlunda) okej. Men snälla rara alla fans där ute: kalla för guds skull inte Daenerys för Khaleesi som om det var hennes namn. Det är en titel! Khaleesi = drottning. Inte går ni runt och kallar Jon för Commander eller Tommen för kung heller. Skärpning, snälla! (Ja, det här är min pet peeve #1)

No comments:

Post a Comment