Pages

Wednesday, April 6, 2016

TID inkommande lördag!

Jag skriver skamligt lite om min kör Mineia här i bloggen, speciellt med tanke på hur varje session med den lämnat mig på bättre humör än jag varit då jag anlänt till övningen. Med det här inlägget hoppas jag ändå kunna uppmuntra så många som möjligt att a) ta sig en titt på vår Facebooksida, och b) komma på vår konsert inkommande lördag!

Eftersom Mineia är en scenisk kör är vår konsert mer av en show, där vi väver samman musiken, koreografier, scener och texter till en berättelse. Förra året handlade vår Spring!-konsert om allt möjligt vårrelaterat: det exalterade vårskriket, manskörer på första maj, ångesten inför den nya årstiden och åstundande sommaren, besvikelsen över samhället som utmynnar i demonstrationer, och en önskan att få stanna kvar lite längre. I år har vi i stället för våren utgått från temat tid, och oj så många olika vinklar som krupit fram ur det temat! Speciellt intressant tycker jag det har varit att se hur en sång som förra föreställningen firade livet i stället uttrycker en inneboende sorg över livets förgänglighet i årets tappning. Där ser man igen hur små ändringar i det sceniska uttrycket totalt förändrar sångens budskap.

På lördag kl. 19.30 är det dags för den stora showen i Villa Hagasund, mitt emot nationalmuséet och mellan Finlandiahuset och Musikhuset. Jag hoppas att så många som möjligt hittar dit, för jag tror starkt på att det blir en show utan like! Se på videona nedan för lite stämning från förra årets konsert.





No comments:

Post a Comment