Pages

Monday, April 18, 2016

Ylonz

De som rörde sig i Helsingfors senaste lördag kan ha lagt märke till att det rörde sig en stor mängd halarklädda eller annars konstigt klädda personer runtom i staden. Svaret på frågan "varför?" är entydigt: Ylonz. Svenskfinlands näststörsta idrottsevenemang (som vi brukar kalla denna ölorientering) gick av stapeln med buller och bång, och de 200 lagen spreds snabbt ut på Helsingfors gator och kollektivtrafikfordon. Även om de flesta tävlar i halare finns det alltid ett antal lag som satsar på någon rolig utstyrsel, och i år var inget undantag; bland annat stötte jag på Titanic+isberg, Hey ya He-Man x3 och de tre regeringsnissarna SSS utrustade med stora saxar.

I år hade jag också satsat lite mer då jag halvt i misstag blev meddragen i ett gäng som beslutit sig för att köra Team Fortress 2-tema. I spelet finns nio olika klasser att välja mellan, och som nio personer kunde vi bilda jämnt tre lag. Så föddes Teknolog Fortress 1, 2 och 3. Jag var inte helt säker på vad jag förväntat mig, men nog måste det erkännas att vi utgjorde en imponerande syn!


Extra roligt var att märka hur många främmande personer på gatan som kände igen oss. Flera av dem frågade också om de fick fota oss, så få se om vi dyker upp någonstans på internätet i något skede!

Med nio teknologhjärnor i farten löste vi ganska snabbt gåtorna, och enligt min uppfattning tog vi oss från start till mål med riktigt bra sluttid (den är inte officiellt bekräftad ännu). Och oj så roligt vi hade! Är det ett studerandeevenemang jag kan rekommendera så är det definitivt Ylonz. Det finns inget motsvarande i fråga om omfång, utmaning och underhållning!



"Gentlemen"

No comments:

Post a Comment